21 listopada 2011

Game Art Panel 2

Game Art Panel po raz drugi w Łodzi.
Ms Cafe zaprasza wszystkich zwolenników gier wideo
(przeciwników również) na spotkanie o charakterze akedemicko-rozrywkowym. Przy najlepszej kawie w mieście:) Wraz z naszymi gośćmi otwieramy dyskusje o grach w przestrzeni związanej ze sztuką.

Gry dorastają. Czy dorosły już do tego stopnia, by można było mówić o nich w kategoriach sztuki? Czy zjawiska artystyczne łączone ze światem videogames stały się już faktem, czy wciąż pozostają w sferze życzeniowej? Wraz ze studentami Koła Naukowego Badaczy Gier (UŁ) spróbujemy odpowiedzieć sobie na te pytania.

Przyjrzyjmy się dzisiejszej kulturze i zastanówmy się nad tym, jak odnajdują się w niej gry. Nie zapominajmy jednak o dobrej zabawie i... grajmy!"
Bo oczywiście nie zabraknie elektronicznej rozrywki na dużym ekranie!
O mocne wrażenia zadbają goście ze sklepu Checkpoint:)

Tematy wystąpień:

Gry hipertekstowe a samoświadomość medium
Dominika Staszenko, Marcin Chojnacki

Gry wideo na stałe weszły do mainstreamu kultury popularnej, warto więc zastanowić się nad tym, jak wyglądał ich rozwój pod kątem relacji z innymi mediami, a także jak zaczęły wpływać same na siebie. Easter eggi, parodie, intertekstualizm oraz autotematyzm to pojęcia związane z samoświadomością medium. Najpełniej jednak przejawia się ona w grach hipertekstowych, które staną się głównym tematem tego wystąpienia.


Rola gier w kształtowaniu współczesnej kultury
Kamil Jędrasiak

Gry komputerowe na dobre zagościły we współczesnym pejzażu medialnym i stały się istotną częścią dzisiejszego przemysłu rozrywkowego oraz kultury. Gry nie tylko jednak czerpią z innych mediów, ale też wpływają na nie, podobnie jak wpływają na rozmaite aspekty życia kulturowego (modele produkcji, dystrybucji, narracji, zachowania społeczne, gratyfikacja etc.). Wystąpienie to stanowić będzie ogólne omówienie i przegląd przykładowych realizacji tych tendencji. Przedmiotem refleksji będą głównie intermedialność, remediacja, remiks, gryfikacja/gamifikacja i grywalizacja. Gry kształtują nasz świat i warto wiedzieć, na jak wielką skalę tego dokonują.


Brutalność okiełznana - dygresja o stanie krwi w grach
Maciej Kruk

Do czasu aż zaczęto otwarcie mówić o grach jako o nowej formie sztuki, medium to często było na językach jako szkodliwe - głównie przez ogrom przemocy. Sceny drastyczne w grach to codzienność, krew leje się strumieniami i mimo poszerzenia grona odbiorców, brutalność zdaje się narastać. Przytaczając obecną sytuację przemocy w grach. spróbujemy odpowiedzieć sobie na pytania: jak dorastają gry? Czy dorastanie to powinno być tożsame z polityczną poprawnością? Czy gry to wciąż wygodny kozioł ofiarny dla medialnej machiny i ochrony młodocianej wrażliwości?


Gry wideo w przestrzeni muzealnej
Sonia Fizek

Kontemplowanie sztuki ze świata gier w muzeach wciąż nie należy do powszechnych zjawisk, ale wydaje się, że nowa era uznania dla sztuki cyfrowej stoi u progu sukcesu. W swojej prezentacji połączę te dwa pozornie odrębne światy i pokażę w jaki sposób gry komputerowe przekroczyły wirtualną barierę i wypełniły przestrzeń muzealną. Wspomnę o kilku wydarzeniach artystycznych, między innymi o wystawach „Games – Computerspiele von KünstlerInnen” , „Into the Pixel” oraz „The Video Game Art Show” . Przyjrzę się także kilku najciekawszym obrazom oraz przykładom concept artu z albumu dołączonego do kolekcjonerskiej wersji gry Wiedźmin 2: Zabójcy Królów" (CD Projekt 2011).


Szczegóły:
24.11.2011
Ms Cafe, Łódź, ul. Więckowskiego 36
godz. 19.00 - 23.30

3 komentarze:

  1. Grami się nie interesuje, ale dam cynk znajomym, może ktoś się skusi.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja jak Cyrysia, grami się nie interesuję, poza tym do Łodzi trochę daleko...

    OdpowiedzUsuń
  3. Niestety nie jestem fanką gier komputerowych (co innego jeśli chodzi o gry zespołowe ;D). Wysłałabym brata, ale trochę mu do Łodzi nie po drodze...:)

    OdpowiedzUsuń